معرفی وبلاگ
به نام خدا سلام به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ قصد دارد بامدد گرفتن از کلام قرآن وعترت راه رستگاری را بیابد اگر طالب رستگاری هستید پس به این دو گوهر گرانبها که پیامبر ص برای تمامی مسلمین جهان به ارث گذاشته جنگ بزنید، در قرآن کریم رستگاران را کسانی معرفی میکند که به قران پناه میبرند وبه غیب ایمان دارند ونماز بپا میدارند وزکات میدهند وانفاق میکنند وبه آنچه نازل شده بر پیامبر رحمت محمد مصطفی ص وپیامبران پیشین ایمان دارند .امیدوارم از بازدید این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید التماس دعا. بسم الله الرحمن الرحيم 1. الم 2. تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ 3. هُدًي وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ 4. الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ 5. أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِنْ رَبهمْ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ سوره لقمان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 210477
تعداد نوشته ها : 105
تعداد نظرات : 39
Rss
طراح قالب
محمدرضا عابدي
علت اساسی آن این است که اوایل ظهور اسلام در میان مسلمانان گروهی پیدا شدند که مساله‏ی عدالت و ظلم را از خداوند نفی کردند. و آنها گروه «اشاعره» هستند که در مقابل آنها طایفه‏ی «عدلیه» بوده که از عدل الهی سخت جانبداری می‏کنند. و چه اختلاف میان عدلیه و اشاعره در این است که گروه اول معتقدند: آنچه خداوند انجام می‏دهد همان عدل است زیرا عقل بشری قادر به تشخیص خوبی‏ها و بدیها نیست بلکه در ادراک و تشخیص آن بایداز شرع الهام بگیرد و ملاک در نیکی و بدی افعال، همان احکام شرع است و عقل تابع و پیرو آن است. از اینرو عقل، حق ندارد، بنحو استقلالی درباره‏ی عدل و ظلم و اینکه عدل نیک است و ظلم قبیح، قضاوت و اظهارنظر کند و اما گروه دیگر که معروف به «عدلیه» هستند می‏گویند عقل می‏تواند خوبی و بدی افعال را تشخیص دهد و صلاحیت قضاوت را نیز در این امر دارد و عقل چون پدیده‏ی ظلم را جزو صفات قبیح می‏داند لذا این صفت را باید از ذات اقدس حق سلب کرد و از سوی دیگر «عدالت» که در نظر عقل نیک و پسندیده است باید خداوند به آن موصوف بوده تا نظام آفرینش و تکالیف و دستورهای آسمانی بر اساس عدل و داد استوار باشد. صد درس اعتقادی از نهج البلاغه
دسته ها : عدل
پنج شنبه سیم 2 1389 21:58
معنای عدل چیست؟ معنای لغوی عدل، جای گرفتن هر چیز در جای شایسته و بایسته خود است. این معنا در کلّ جهان آفرینش حکمفرماست. حدیث پیامبر اکرم (ص) نیز بر این معنا اشارت دارد که فرموده است: «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّمواتُ وَالاَْرْضُ» به عدالت، آسمان ها و زمین بر پاست. مـعـنـای اصـطـلاحـی عـدل، مـراعـات حقوق دیگران است که نقطه برابر آن، ظلم است؛ یعنی حق دیگران را پایمال کردن. در رعایت عدل باید استحقاق ها و اولویّت ها در نظر گرفته شود و هر صاحب حقی به آنچه حق و شایسته اوست، برسد. اگر استحقاقها و اولویتها مساوی باشند، مـراعـات عـدالت بـه ایـن اسـت که پاداش آنها مساوی باشد و اگر استحقاقها و اولویتها متفاوت بـاشـنـد، عـدالت بـا پـاداش مـتـفـاوت آنـهـا حـاصـل مـی شـود. بـرای مـثـال، رعـایت عدالت میان دانش آموزان یک کلاس به این نیست که در آزمون به همه آنان نمره ای مـسـاوی داده شـود، عـدالت مـیـان دو نـفـر کارگر به این نیست که به هر دو مزدی مساوی پرداخت شـود، بـلکـه عـدالت بـه ایـن اسـت که به هر دانش آموزی به اندازه معلوماتش، نمره و به هر کارگری به مقدار کار و زحمتش، مزد داده شود. عـدالت خـداونـد در سـه مـرحـله «تـکـویـن»، «تـشریع» و «جزا» جریان دارد. خداوند، هم در تکوین و آفرینش اشیا، استحقاق و ظرفیت آن ها را مراعات نموده، هم در تشریع و قانونگذاری، تـاب و تـوان افـراد را لحـاظ مـی کـنـد و هـم در جـزا، آنـچـه را سـزای نـیـک و بـد عمل افراد است به آنان می دهد. یکصددرس زندگی از امام علی ع
دسته ها : عدل
پنج شنبه سیم 2 1389 21:57
اَوَّلُ الدّیـنِ مـَعـْرِفـَتـُهُ وَ کـَمـالُ مـَعـْرِفـَتـِهِ التَّصْدیقُ بِهِ، وَ کَمالُ التَّصْدیقِ بِهِ تَوْحیدُهُ وَ کَمالُ تَوْحیدِهِ الاِْخْلاصُ لَهُ. نهج البلاغه خ 1 آغـاز دیـن، شـنـاخـت خـداسـت و کـمـال مـعـرفـت، تـصـدیـق بـه ذات او، و کـمـال تـصـدیـق، شـهـادت بـه یـگـانـگـی خـداسـت، و کـمـال تـوحـیـد اخـلاص در عـقـیـده و عمل است.
دسته ها : خداشناسی
پنج شنبه سیم 2 1389 21:55
امام امیرمومنان علی (ع) در عصر خلافت خود، فراوان به مردم می‏فرمود: سلونی قبل ان تفقدونی: «قبل از آنکه از میان شما بروم، مسائل خود را از من بپرسید». روزی ذعلب یمنی که آدم نیرومند و پر جرات و زبان‏بازی بود، به دوستانش گفت: پسر ابوطالب خود را بر فراز پرتگاه خطرناکی قرار داده است، امروز با سوالی که از او خواهم کرد، در حضور جمعیت او را شرمگین خواهم نمود. با این تصمیم، به مسجد آمد و در حضور جمعیت، از علی (ع) پرسید: هل رایت ربک یا امیرالمومنین: «ای امیرمومنان! آیا پروردگارت را دیده‏ای؟!» امام فرمود: «آیا من کسی را که ندیده‏ام می‏پرستم؟!» ذعلب گفت: «چگونه خدا را دیده‏ای؟!» امام فرمود: «چشمها او را هرگز نمی‏بینند، ولی دلها در پرتو حقیقت ایمان او را خواهند دید، او به همه چیز نزدیک است، اما نه آن گونه که به آنها چسبیده باشد و از همه چیز دور است اما نه آنچنانکه از آنها بیگانه باشد، سخن می‏گوید اما نه اینکه قبلا محتاج به فکر باشد و اراده می‏کند اما نه اینکه قبلا تصمیم‏گیری نماید و...». کتاب داستانهایی از نهج البلاغه
دسته ها : خداشناسی
پنج شنبه سیم 2 1389 21:54
بقول «امیر و ازپاه» پزشک نامدار قرن شانزدهم میلادی در فرانسه وظیفه پزشکان در مقابل بیماران چینن خلاصه می‏شود: «پزشک گاهی بیماران را درمان می‏کند، اغلب آن را تسکین می‏دهد، اما همیشه باید به بیماران آرامش بخشد». این طبیبان گاهگاهی درد را درمان کنند بیشتر تسکین درد و رنج و جسم و جان کنند لیک می‏باید که با یک جمله آرام بخش یک جهان دشواری بیمار را آسان کنند (شعر از سید مجتبی کیوان اصفهانی)
دسته ها : پزشکی
سه شنبه بیست و هشتم 2 1389 21:7
X